FAQ

På den här sidan hittar du svar på några av de vanligaste frågorna som vi har fått. 

Om du behöver hjälp med något tveka inte att höra av dig till oss, vi svarar gärna! 


Vad är anime och manga?

Anime och manga är tecknade serier från Japan.


Vart kan jag se på anime?

Det finns flera officiella streamingsidor att se på anime som Crunchyroll och Netflix.


Hur beställer jag?

Du beställer på vår hemsida genom att lägga varor du vill köpa i varukorgen och därefter går till kassan där du får uppgifter om frakt och leveransvillkor. I kassan fyller du i dina kontaktuppgifter, address och väljer betalsätt. Du kommer därefter att länkas vidare till Payson för betalning. Efter genomfört köp får du en automatisk orderbekräftelse skickad till din e-post. Vi skickar därefter ut dina varor inom angiven leveranstid.

Glöm inte att läsa våra köpvillkor innan du beställer en produkt från vår hemsida.


Vilka kort/banker kan man betala ifrån?

Med Payson kan du göra kortbetalningar med Visa och MasterCard och direktbetalningar via Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB, Danske Bank eller WyWallet. 


Vilka leveransmetoder finns det?

Vi har än så länge bara Standardleverans med PostNord eller Schenker som leveransmetod. Du kan läsa mer om leveransen under våra köpvillkor.


Vilka länder levererar ni till?

Vi levererar i nuläget till alla länder i Europa. 


När levereras min vara?

Leveransen tar vanligen 1-3 dagar. Beställningsvaror (pre-order) levereras vid angivet leveransdatum på produktsidan. Vi kommer att kontakta dig vid eventuella förseningar.


Vad är en beställningsvara (pre-order)?

En beställningsvara som markerats som "pre-order" är en produkt som inte har tillverkats ännu. Figurer kommer endast att tillverkas om man beställer dem, Blu-Ray/DVD och manga förbokar man.  Beställer gör man innan produkten har tillverkats och vi kommer sedan att skicka beställningsvaran (pre-order) till dig när den har kommit ut. 


Vad är en beställningsvara (back-order)?

En beställningsvara som markerats som "back-order" är en produkt som vi kan beställa från våra leverantörer men som vi inte tagit in i lager. Vi kommer att skicka beställningsvaran (back-order) till dig när den kommit till oss från vår leverantör.


Finns beställningsvarorna (pre-order) till salu fram tills det att de kommit ut?

Tillverkarna har oftast korta beställningsdatum som brukar stängas en till två månader efter att de öppnats. Detta sker ofta flera månader innan produkten har kommit ut så se därför till att beställa en beställningsvara (pre-order) du vill ha i tid. Ibland tar leverantörerna in flera exemplar från tillverkana vilket gör att de kan finnas uppe för beställning fram tills att de har kommit ut. Kom däremot ihåg att skulle de ta slut från leverantörerna så går det inte att beställa in några nya (vilket är möjligt om man beställer inom de första två månaderna) så för att garantera sig produkten är det viktigt att beställa så snabbt som möjligt.


Hur ser jag hur det går med min beställningsvara (pre-order/back-order)?

Vi kommer att skicka information om din beställningsvara (pre-order/back-order) via e-post om något skulle ändras med produkten som att den blir inställd eller den har ändrat leveransdatum. Om du känner dig osäker kan du gärna kontakta oss om din beställningsvara (pre-order/back-order).


Jag ångrar mitt köp, hur gör jag?

Enklaste sättet är att helt enkelt kontakta oss på vår e-post [email protected]. Observera att alla varor inte omfattas i ångerrätten så som beställningsvaror (pre-order/back-order), samlarkort, samlaraskar, DVD, Blu-ray och tidningar. Läs mer om ångerrätten under våra köpvillkor.


Har Enami en fysisk butik?

Nej, vi har i nuläget ingen fysisk butik.


Jag letar efter en viss produkt/serie. Hur gör jag?

Hör gärna av dig om du letar efter en produkt/eller att det saknas en beställningsvara (pre-order/back-order) så hjälper vi gärna till att leta upp den.  Kom ihåg att ju längre tillbaka i tiden produkten tillverkades desstu svårare är det att få tag i den då den oftast redan är slutsåld hos halla leverantörer. I vissa fall finns de fortfarande att hämta på restlagret (restnotera) hos leverantörerna.


Är de produkter som säljs på Enami barnvänliga?

Vi på Enami rekommenderar att våra produkter inte ska vara åtkomliga för barn under 5 år då det kan finnas mindre delar som de kan sätta i halsen. Plasten i produkterna är oftast giftig som kan frigöras t.ex. vid brand.


Hur kontaktar jag Enami?

Du kontaktar oss enklast genom att skriva till vår e-post [email protected].


Jag vill sponsra Enami. Hur gör jag?

Det aldra bästa sättet att sponsra Enami är att helt enkelt beställa eller köpa från vår hemsida. Om du vill hjälpa Enami på andra sätt tveka inte att kontaka oss på vår e-post och vi kan disskutera på vilket sätt du kan hjälpa till. All hjälp är värdefull för Enami. Vi är extremt glada och tacksamma över all uppskattning och hjälp vi får.


Vad har Enami för målsättningar?

Enami har som mål att kunna erbjuda ett stort sortiment av anime och mangaprodukter till ett bra pris till hela Norden. Vi vill ta den japanska kulturen närmre dig. Ett eget anime Akihabara i Sverige.


Hur påverkar COVID-19 Enami?

Vi har tyvärr blivit tvugna att ställa in flera besök på event under vår och sommar 2020. I övrigt levererar vi och hanterar vi beställningar som vanligt.


Samarbeten med andra företag och föreningar

Enami tar gärna emot förslag på samarbeten med olika företag och föreningar.